piątek, 22 maja 2015

O silnikach z turbo

Jeśli potrzebujesz regeneracja turbosprężarek mielec to koniecznie przeczytaj mój poradnik.

Zapraszam do komentowania i na naszego facebooka.

Jakie są rodzaje turbin?

Turbina jako urządzenie mechaniczne napędzane przepływem gazu lub płynu jest stosowane bardzo szeroko w wielu dziedzinach.

Turbiny najczęściej są spotykane w motoryzacji jako napęd turbosprężarek doładowujących silniki benzynowe i wysokoprężne (diesla). Gdzie występują w parze połączonej wspólnym wałem - jedna turbina (część wylotu spalin silnika) napędza drugą (część dolotu czystego powietrza).

Sama turbina bywa stosowana jako główny napęd silnika spalinowego - silniki turbospalinowe są często wykorzystywane do napędu pojazdów wojskowych (np czołgów - Abrams ma taki napęd).

Natomiast sama turbina jako urządzenie odbierające energie jest stosowana w elektrowniach - od atomowych po węglowe. Gdzie para wodna napędza turbinę. W przypadku elektrowni wodnych to przepływ wody wprawia turbinę w ruch.


Turbo lag

Turbodziura to czas zwłoki pomiędzy zadziałaniem czynnika sterującego (np. zdecydowanym wciśnięciem pedału gazu) a reakcją silnika doładowanego przez turbosprężarkę na to zadziałanie.

Zjawisko jest wynikiem opóźnienia (przesunięcia fazy) pomiędzy chwilowym wydatkiem spalin a zapotrzebowaniem na powietrze w tym momencie w nieustalonych warunkach pracy silnika. Jest wynikiem bezwładności wirnika turbosprężarki i gazodynamicznej więzi pomiędzy zespołem turbosprężarki a silnikiem. Sprężarki mechaniczne nie wykazują tego ograniczenia.

Aby zmniejszyć uciążliwość tego zjawiska, stosuje się różne metody. Stosuje się na przykład zmniejszanie bezwładności wirnika (przez wykonanie go z lżejszych materiałów, na przykład z ceramiki). W silnikach wysokoprężnych, gdzie jest duży wydatek spalin, problem jest mniejszy. Można stosować przewymiarowaną turbosprężarkę i zawory upustowe ograniczające maksymalne ciśnienie doładowania. Możliwe jest stosowanie zespołu dwóch mniejszych turbosprężarek (popularne w silnikach widlastych). Turbosprężarka ze zmiennym kątem łopatek kierujących, zapewniając w miarę stałe obroty wirnika, jest prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem problemu. W zaawansowanych technicznie silnikach iskrowych stosuje się doładowanie dwusystemowe - przy niższych mocach (i małym wydatku spalin) aktywne jest doładowanie mechaniczne, przy większych mocach włącza się do obiegu turbosprężarka - jak w silnikach TSI.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbodziura


Gdzie regenerować turbinę?

Każdy kto miał problemy z turbosprężarką w swoim samochodzie na pewno zastanawiał się co z tym zrobić. Można oczywiście kupić nową sprężarkę ale będzie to dość drogie - zwłaszcza w niektórych modelach samochodów.

Drugą opcją jest regeneracja. W takim przypadku najlepiej udać się do Mielca lub wysłać turbosprężarkę kurierem - gdzie? Oczywiście do firmy Regmot z Mielca.


Jaką maszyną jest turbina?

Podstawowym elementem każdej turbosprężarki jest turbina. Sprężarki w samochodach osobowych i ciężarowych są stosowane do doładowania silnika i posiadają dwie turbiny połączone wspólnym wałem.

Sama turbina jest urządzeniem napędzanym przepływem gazów (lub płynów), który to przepływ jest zamieniany na ruch obrotowy wału turbiny za pomocą oporu łopatek (śmigła) turbiny.

Same urządzenia turbin są stosowane znacznie szerzej niż w motoryzacji - od energetyki po lotnictwo.


Turbosprężarka o zmiennej geometrii

Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek ? stosowana w samochodach turbosprężarka ze zmiennym kątem nachylenia kierownic spalin płynących do turbiny. Stosowane by zniwelować tzw. efekt turbodziury.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbospr%C4%99%C5%BCarka_o_zmiennej_geometrii_%C5%82opatek


1 komentarz:

  1. Jeżeli interesuje Państwa Regeneracja turbosprężarek Mielec to polecamy nasze usługi. Wieloletnie doświadczenie w branży.

    MR Radka - profesjonalna regeneracja turbin i turbosprężarki
    ul. Polna 3b
    39-300 Mielec
    Telefon kontaktowy: +48 609 141 806

    OdpowiedzUsuń